Przedstawiam propozycję programu turystyczno-krajoznawczego na czas pobytu w Berlinie. Oprócz punktów dotychczas planowanych, dodałem też kilka innych - z kolejowym klimatem. Założyłem, że będziemy poruszać się wyłącznie S-Bahn-em.
Po przyjeździe na stację Berlin Lichtenberg, gdzie
"z rampy przy torze 4, na peronie 11, skacze pod pociąg najwięcej samobójców", mieliśmy jechać od razu na Alexanderplatz. Jechalibyśmy linią
S5, S7 lub S75. Proponuję wysiąść po drodze na przystanku
Warschauer Strasse (Ulica Warszawska

) i odbyć krótki spacer do najpiękniejszego mostu w Berlinie -
Oberbaumbrücke.
>>> Filmik z mostemPo powrocie na Warschauer Strasse jechalibyśmy dalej , w kierunku
Alexanderplatz, przez dworzec wschodni -
Ostbahnhof.
Na Alexanderplatz podchodzimy pod
wieżę telewizyjną - Fernsehturm. Wstępnie założyliśmy, że rezygnujemy z wjazdu na górę (koszt 12?).
Kolenym punktem programu byłaby
Brama Brandenburska, budynek Reichstagu i okolice. Istnieje opcja przejścia piechotą od Alexanderplatz słynną aleją Unter den Linden, ale proponuję bardziej kolejowy wariant - jazda S-Bahnem po estakadzie, z której genialnie widać najważniejsze miejsca Wschodniego Berlina, m.in. Wyspa Muzeów (Museumsinsel) - pociąg przejeżdża obok słynnego Pergamonmuseum. Wysiedlibyśmy na stacji
Friedrichstrasse, która była niegdyś stacją graniczną między Berlinem Wschodnim a Zachodnim. Tam przesiedlibyśmy się na linię
S1 i przejechali jeden przystanek do Unter den Linden, skąd jest rzut kamieniem do Bramy i Reichstagu.

Następnie z Unter den Linden przejazd przystanek dalej na
Potsdamer Platz, gdzie zobaczylibyśmy nowoczesne budynki
Sony Center.

Z przystanku Potsdamer Platz przejazd na kolejny przystanek S-Bahn -
Anhalter Bahnhof (istnieje tez możliwość przejścia piechotą odcinka Unter den Linden - Anhalter Bahnhof, gdyż jest to nieduża odległość).
Z przystanku S-Bahn
Anhalter Bahnhof udalibyśmy się piechotą do
Muzeum Techniki (Deutsches Technikmuseum). To nasz "numer jeden" na liście miejsc do odwiedzenia.
Po drodze warto zatrzymać się przy ruinach-pomniku nieistniejącego już budynku dworca kolejowego -
Anhalter Bahnhof, zniszczonego podczas II wojny światowej.

W
Muzeum Techniki najbardziej interesuje nas wystawa dotycząca historii kolei w Niemczech pt.
"Züge, Loks und Leute" ("Pociągi, lokomotywy i ludzie"). Zabytkowe lokomotywy i wagony oraz mnóstwo innych kolejowych eksponatów wystawione są w dwóch halach wachlarzowych zaadaptowanych po dawnej parowozowni stacji towarowej - Anhalter Guetterbahnhof. W Muzeum warto zobaczyć także inne działy np. piwowarstwo

Długość pobytu w muzeum uzależniona będzie od naszych możliwości czasowych. Liczymy, że będzie to ok. 4 godziny. Koszt wstępu na wszystkie wystawy - 6?.
Informacje ze strony Muzeum:
http://www.sdtb.de/Schienenverkehr.94.0.htmlUlotka o wystawieSpis taboru kolejowego w zbiorach MuzeumKilka fotek z kolejowej wystawy:


W zależności od czasu spędzonego w Muzeum możemy po zakończeniu zwiedzania zrobić dłuższą lub krótszą trasę S-Bahn-em, zaczynając od przystanku
Anhalter Bahnhof.
Linią
S1 w kierunku południowo-zachodnim:
Anhalter Bahnhof - Schoeneberg.
Na stacji
Schoeneberg możemy przesiąść się na linię okalającą ("Ring") i od razu zrobić "kółeczko" w obrębie strefy A - linie
S41 lub S42. Jest też możliwość wydłużenia wycieczki o strefę B. Wtedy jechalibyśmy linią
S1 dalej na południowy-zachód, aż do
Wannsee. gdzie przesiedlibyśmy się na
S7 i pojechali aż do
Westkreuz, gdzie również jest możliwość przesiadki na linię okalającą -
S41/S42. Zaczynając jazdę po "Ringu" od
Westkreuz przez
Gesundbrunnen, Ostkreuz, Schoeneerg z powrotem do
Westkreuz (lub w kierunku przeciwnym), mielibyśmy możliwość przesiadki na linię centralną (
S5, S7, S75) i bezpośredni dojazd przez
Berlin ZOO do
Hauptbahnhof, skąd wyruszymy w podróż powrotną do Szczecina. Opcja dłuższa umożliwia przejazd bez pokrywania wcześniej przejechanych odcinków.
Poniżej przedstawiam schemat linii z zaznaczonymi propozycjami przejazdu, zaczynając od stacji początkowej
Lichtenberg, gdzie przyjedziemy z Kostrzyna, kończąc na
Hauptbahnhof (czerwonymi kropkami zaznaczyłem stacje/przystanki, gdzie wysiadalibyśmy bądź przesiadali się):

<<< Naciśnij aby zobaczyć propozycję trasy
Pozostaje jeszcze sprawdzić dla orientacji, ile czasu zajmuje przejazd na krótszej i dłuższej trasie.
To tyle z mojej strony. Czekam na Wasze uwagi i dalsze propozycje.