Nasza pierwsza podróż

Dawno, dawno temu, w krainie zwanej III RP, jeszcze przed reformą Belki, istniała między innymi ulga 100% na przejazdy pociągami osobowymi. Będąc w posiadaniu tego przywileju nie mogliśmy przepuścić okazji - wsiedliśmy do byle jakiego osobowego i nie dbając o bilet wyruszyliśmy przed siebie, a naszym celem było jedynie podróżowanie.

Trasa podróży

STACJA KM
Kędzierzyn-Koźle 0
Katowice 65
Żywiec 141
Sucha Beskidzka 176
Chabówka 211
Nowy Sącz 289
Stróże 320
Jasło 366
Zagórz 435
Komańcza 469
Przysłup* 481
Majdan* 493
Jasło 555
Rzeszów 626
Tarnów 706
Kraków Główny 784
Kozłów 841
Kielce 916
Wrocław Główny 1217
Kłodzko Główne 1311
Kudowa Zdrój 1355
Kędzierzyn-Koźle 1534

Bilet Bieszczadzkiej Kolei Leśnej pieczątka na odwrocie biletu
Bilet Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej - jedyny dokument jaki się nam pozostał z tej podróży. Bilety z dwóch pośpiechów, którymi jechaliśmy, gdziesik zaginęły, a osobowczakami jeździliśmy za darmo, więc nie pozostał po tym nawet skrawek papieru.
 

Paweł i Artur wyrszając z Kędzierzyna obmyślają gdzie i którędy pojadąPiątkowe południe, 11 sierpnia 2000 r. Bracia Słowik (nie bliźniaki) wsiadają do pociągu osobowego relacji Kędzierzyn-Koźle - Katowice. W plecaku prowiant na długą drogę, czyste skarpety i inne galotki, bo na polskiej kolei czysto to nie jest, kamera vhs, by ślad dla potomnych pozostał.
Wyruszając z Kędzierzyna nie wiemy jeszcze dokąd, jaką drogą i którymi pociągami pojedziemy, dlatego najważniejszym elementem naszego wyposażenia jest cegła**, dzięki której ułożymy plan podróży.

Sposobność podróżowania PKP'em za frko, pozwala nam na wkręcić fazę i planować kolejne etapy podróży, w trakcie jej trwania. W drodze do Katowic, gdzie będzie pierwsza przesiadka, ustalamy kurs na Bieszczady, w które chcemy dotrzeć szlakami kolejowymi najbardziej wysuniętymi na południe Polski. Artur wyszukuje w rozkładzie osobowe połączenie z Katowic do Stróży, przez Żywiecpiwosz, Suchą Beskidzką, Chabówkę i Nowy Sącz. 3 i pół godziny oczekiwania na pociąg posp. do Jasła, przesiadka na osobowczak do Zagórza, dalej kierunek Komańcza i jesteśmy w Bieszczadach.

Kumpela (Madzia, pozdro 4u) nagrała nam nocleg w domku traperskim, w miejscowości Żubracze - na bieszczadzkim zadupiu, gdzie komórka może przydać się jedynie do tego by pograć w węża :) W takie miejsca dociera jedynie PKS i to aż dwa razy dziennie :). Prysznic, ciepły obiad i wyruszamy pieszo do pobliskiego Majdanu, gdzie jest stacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, którą jedziemy do Przysłupa i spowrotem. Nocleg, śniadanie i poranny PKS do Sanoka, w którym ustalamy, że trzeba się kierować na zachód, by powoli wracać do domu.

Na odcinku Rzeszów - Tarnów dopracowujemy ostateczny plan powrotu do domu - liczne przesiadki tak się nam spodobały, że postanowiliśmy i tym razem nie jechać najkrótszą drogą. Tak więc: Tarnów, Kraków, Kielcowo, a stamtąd nocny pośpiech do Wrocka, w którym się porządnie wysypiamy. Następnie zdobywamy Kotlinę Kłodzką i jedziemy aż do Kudowy Zdroju, gdzie mamy 18 minut na przesiadkę, na bezpośredni osobowy do Kędzierzyna-Koźla. Prawda, że proste ?:)

Na pytanie jak było, odpowiemy w ten sposób:
Padł pomysł aby następnym razem przejechać pociągiem Polskę dookoła, szlakami które biegną jak najbliżej granicy kraju. Do tego projektu trzeba się było dobrze przygotować, bo taka podróż może trwać pewnie z 7 dni. Tu nie ma już mowy o improwizowaniu i układaniu trasy, w drodze na bieżąco. Trzeba zorganizować przynajmniej ze dwa noclegi, by wypocząć, zjeść coś na ciepło i załkać pkp-brudy. Należy też tak ułożyć plan podróży, by nie tracić zbyt wiele czasu na przesiadki, a by to zrobić trzeba poczekać na nowy Rozkład Jazdy PKP. Więcej dowiesz się klikając na wyprawę 2001.



* - stacje kolei wąskotorowej
** cegła - Sieciowy Rozkład Jazdy PKP