Kartografia kolejowa

W tym temacie zbieramy informacje o mapach i atlasach prezentujących sieć kolejową Polski i innych krajów.

Posty przeniesione z tematu dotyczącego wydawnictwa pt. "Atlas Linii Kolejowych Polski 2011":



Posty przeniesione z tematu dotyczącego wydawnictwa pt. "Atlas Linii Kolejowych Polski 2011":
stmichal napisał(a):26 października ukazał się Atlas linii kolejowych Polski 2011.
W atlasie znajdują się:
? ogólny skorowidz map
? legendy, słowniki i tabele z objaśnieniami skrótów
? 97 arkusze map ogólnych Polski i Okręgu Kaliningradzkiego w skali 1:300 000
? 32 mapy największych węzłów kolejowych w skali 1:25 000 ? 1:100 000 (Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Inowrocław, Jaworzno Szczakowa, Kędzierzyn Koźle, Koluszki, Kostrzyn, Kraków, Legnica, Lublin, Łazy, Łódź, Opole, Piła, Poznań, Przemyśl, Rybnik, Szczecin, Świnoujście, Tarnowskie Góry, Tarnów, Toruń, Trzebinia, Wałbrzych, Warszawa, Wrocław, Zbąszynek, Żagań, Żary)
? 8 map tematycznych (rozwój sieci kolejowej na tle zmieniających się granic, elektryfikacja linii, natężenie ruchu pociągów, prędkości szlakowe, korytarze transportowe)
? 13 map historycznych (Kresy i Zaolzie 1939)
? mapa 100 największych hitów kolejowych Polski
? ok. 400 fotografii ciekawych obiektów i pięknych kolejowych widoków
? 117 tabel z danymi historycznymi (daty uruchomienia, elektryfikacji, zawieszenia ruchu, reaktywacji lub likwidacji)
? 7 stron z wizerunkami i opisami sygnalizacji mechanicznej i świetlnej stosowanej obecnie na polskich kolejach
? skorowidz nazw historycznych kolei
? indeks stacji, przystanków i posterunków obejmujący zmiany nazewnictwa w latach 1842-2011
? legendy i tłumaczenia skrótów w językach: polskim, niemieckim, angielskim, czeskim, francuskim, włoskim, rosyjskim i węgierskim
Mapy zawierają: koleje normalno-, szeroko- i wąskotorowe, koleje przemysłowe (piaskowe, górnicze, cegielniane, torfowe), koleje parkowe, wojskowe i linowe, skanseny, muzea, pomniki kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, kilometraż i numerację linii, sygnalizację mechaniczną na stacjach, stacje, przystanki, posterunki odgałęźne, zakłady przemysłowe z bocznicami, lokomotywownie, stacje, przystanki, mijanki, profile linii górskich, linie zelektryfikowane i ze zdemontowaną trakcją.
Najtaniej znalazłem tutaj: http://ksiegarnia.bytom.pl/ksiazka/7385 ... olski-2011
Ma już ktoś z Was ten atlas? Karol Ty planowałeś zakup chyba. Zaszły jakieś znaczące zmiany, poprawiono błędy? Właśnie apropo, gdzie należy wysłać informacje o błędach we wcześniejszych wydaniach? Nie zagłębiając się zbytnio znalazłem tego całkiem sporo. Niestety w atlasie nie ma na ten temat żadnych informacji.
Karol napisał(a):stmichal napisał(a): Ma już ktoś z Was ten atlas? Karol Ty planowałeś zakup chyba. Zaszły jakieś znaczące zmiany, poprawiono błędy? Właśnie apropo, gdzie należy wysłać informacje o błędach we wcześniejszych wydaniach? Nie zagłębiając się zbytnio znalazłem tego całkiem sporo. Niestety w atlasie nie ma na ten temat żadnych informacji.
Przeglądałem to wydanie Atlasu podczas Targów TRAKO, na stoisku przy wystawie modelarskiej "Świat małej kolei". Oglądając go nie miałem możliwości dokonania szczegółowej analizy wprowadzonych zmian i poprawek (widziałem go zaledwie 5 minut). Ogólnie rzecz biorąc wiele się nie zmieniło, w porównaniu z wydaniem 2010. Układ graficzny jest w zasadzie taki sam. Spora część zdjęć powtarza się. Atlas 2011 został stworzony głównie z myślą o tych, którzy nie zdążyli nabyć wydania 2010. Tym razem skupiono się na poprawie błędów z poprzedniego wydania. Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, co dokładnie poprawiono. W Atlasie 2011 dodano m.in. kilka nowych map węzłów, wstawiono parę stron na temat sygnalizacji na sieci PKP.
W kwestii zauważonych błędów uważam, że należałoby je zgłaszać bezpośrednio do wydawnictwa Eurosprinter: http://eurosprinter.com.pl/
Zakup Atlasu 2011 polecałbym więc wszystkim tym, którzy nie posiadają wersji 2010, a interesuje ich pełne wydanie (wraz z danymi historycznymi, spisem wszystkich stacji i przystanków, mapami tematycznymi, mapą Kresów i innymi dodatkami). Tych, których zadowoli jedynie podstawowy zestaw map i chcieliby zabierać swój atlas w podróż, zdecydowanie rekomendowałbym Mały Atlas 2011, który jest żejszy i chudszy. Posiadaczom Atlasu 2010 radziłbym się mocno zastanowić, czy warto zainwestować w kolejne wydanie, tylko dlatego że zawiera mniej błędów.
Posiadam Atlas 2010 oraz Mały Atlas 2011. Postanowiłem zrezygnować z zakupu pełnej wersji 2011 i poczekać kilka lat, aż powstanie kolejne, wyraźnie zaktualizowane wydanie, uwzględniające na mapach m.in. połączenie na lotnisko Lublin-Świdnik, Pomorską Kolej Metropolitalną i być może planowany przebieg linii KDP, tzw. "Y".